Projekt:
IFK NORRKÖPING
Uppdrag:
Sociala medier
Uppdragsgivare:
IFK Norrköping
År:
2022
Bakgrund
Den anrika fotbollsklubben har länge varit en del av Allsvenskan, Sveriges högsta fotbollsdivision. Trots sin starka ställning på planen upplevde klubbens medieansvariga att de låg efter andra stora klubbar när det kom till engagemang
på sociala medier, särskilt på Instagram. I kursen Interkulturellt crossmedia-projekt fick vår projektgrupp uppdraget att modernisera klubbens flöde genom att skapa mallar och utveckla exempel på effektiv kommunikation i sociala medier.
Koncept
Markus Krunegårds låt “Ett liv, Ett lag”, som släpptes 2020, har blivit en hymn för klubben och spelas inför varje match. Låten speglar de värderingar och den gemenskap som klubben vill förmedla till sina supportrar. Detta motto blev grunden
för det nya grafiska uttrycket på klubbens sociala medier. En vit bakgrund med mottot skulle fungera som en genomgående visuell identitet i de olika mallarna. Den vita färgen valdes för att lyfta fram klubbens unika ställning som ett
av få lag med vita matchtröjor i Allsvenskan.
Resultat
Vår grupp utvecklade flera mallar för olika typer av inlägg som klubben kan använda på sina sociala medier. Vi skapade även animationer för att ge ett modernare uttryck och öka engagemanget bland följare.